کوهمره نودان

همه چیز در باره کوهمره نودان

کوهمره نودان

همه چیز در باره کوهمره نودان

کوهمره نودان

سلام
این وبسایت جهت حفظ واشاعه آثار معنوی وسرمایه های انسانی ، کمک به حفظ آداب ، رسوم و فرهنگ اهالی بخش کوهمره ، همچنین معرفی اجمالی منطقه کوهمره نودان طراحی شده است. اطلاعات مختلف و متنوعی از روستاهای بخش بصورت جداگانه آورده شده است . اطلاعات وبلاگ از طریق مردم روستاها و فرهنگیان ارجمند بدست آمده است و می تواند منبع مناسبی جهت مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی باشد.
لطفا مطالب خود را به آدرس qh.sharif@gmail.com ارسال نمایید.
با تشکر فراوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

بسم الله الرحمن الرحیم

این صفحه بصورت خلاصه تنظیم شده است و قابل تصحیح ، تکمیل و بروز رسانی است. در قسمت ارسال نظر امکان اظهار نظر مقدور می باشد.
 روستای دوسیران   doosieraan

روستای دوسیران یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان کازرون در منتهی الیه شمالی بخش کوهمره قرار دارد . نام اصلی آن "دوست ایران" می باشد .روستای دوسیران حدود 12 کیلومتراز جاده اصلی کازرون به شیراز فاصله دارد. دارای آب و هوایی مطبوع و معتدل و دارای باغات انجیر و انگور ، گردو وبادام و... می باشد . جمعیت روستا حدود 5000نفر بوده که در سالهای اخیر بخاطر مهاجرت اهالی به شیراز،کازرون،قایمیه و مل انباردر حال حاضر کمتراز این تعداداست.
دوسیران از شمال به کوه اناراز جنوب به تنگ شیب از شرق به روستای کنده و از غرب به کوههای سمغان مشرف است.از شرق تا غرب این روستا بیش از 40کیلومتر فاصله است. 
آثار باستانی معروف دوسیران عبارتست از:
1-  کوه شاه نشین که متعلق به دوره ساسانیان است وحکاکی هایی از حوضچه ه وپلکان سنگی درآنجا مشاهده می شود..
2-  تعداد چهار سَرا یا بنای عالی که به آنها صٌفه می گفته اند.(صُفّه به معنای خانه تابستانی سقف دار ) است. به این بناهای عالی ، چهارصفه می گویند.وباتوجه به الواح کوفی حکاکی شده بر دیوارهای آن قدمتی بیش از هزار ساله دارد.
3-  شیرهای سنگی که به عنوان سنگ قبر بر تعدادی از آرامگاه ها نصب شده است.
محصولات روستای دوسیران  : انجیر ، انگور، انار، عناب، گردو ، بادام می باشد.
دوسیران در آینه مظبوعات و رسانه ها
عظمت و قدمت دوسیران از چشم مطبوعات و خبرگزاری ها پنهان نمانده ومطبوعات و خبرگزاری های معتبر در مورد معرفی روستای دوسیران اخبار و گزارش های متنوعی را منتشر کرده اند 
معرفی روستای دوسیران از نگاه خبرگزاری مهر و رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون قابل توجه است:
 
گزارش خبر گزاری رسمی مهر از دوسیران
روستای «دوسیران» نمادی از شکوه تاریخ
 جاذبه‌ای که هنوز بکر است
 روستای دوسیران
روستای «دوسیران» در فارس با جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی، شکوهی را به تصویر می کشد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند اما باوجود تمام اقدامات، هنوز بکر مانده و منتظر سرمایه‌گذار است.
خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از این میراث های کهن شهرستان کازرون در استان فارس، روستای تاریخی دوسیران است که در خود آثار بکر تاریخی را جای داده است.
روستای «دوسیران» از روستاهای منحصر به فرد و تاریخی استان فارس است که در ۵۰ کیلومتری شهرستان کازرون و در ۲۵ کیلومتری شهر قائمیه در منطقه کوهمره نودان قرار دارد.
این روستا جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده که می توان از دوسیران به عنوان یک سایت موزه یاد کرد که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
در این روستا تاریخ را به عینه می توان دید، از غارهای تاریخی تا بافت کهن روستا همگی شرایط را برای حضور گرشگر و غرق شدن در تاریخ این مرز و بوم فراهم کرده به خصوص اینکه با سنگ فرش شدن کوچه های روستا و اقداماتی که میراث فرهنگی با کمک بنیاد مسکن انجام داده تاریخ در منطقه جاری شده است.
عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این روستای هدف گرشگری بیان کرد: نظرات مختلفی در خصوص قدمت این روستا وجود دارد به گونه ای که برخی از کارشناسان قدمت روستای دوسیران را با توجه به معماری و بافت آن مربوط به دوره اسلامی می دانند زیرا معماری این روستا ویژگی منحصر به فردی دارد.
محسن عباسپور در خصوص علت نامگذاری این روستا به نام دوسیران گفت: یک روایت تاریخی در این رابطه وجود داد بدین گونه که در دوره اسلام، ۹ برادر اهل شام در عراق تصمیم می گیرند که از آنجا مهاجرت کنند و مادر آنها وصیت می کند که به راهشان تا زمانیکه شترهایشان توقف نکرده ادامه دهند و هرکجا که شترها متوقف شدند آنجا را برای زندگی انتخاب کنند.
وی افزود: پس از مهاجرت این برادران شترهای آنها در همین روستا می ایستد به همین دلیل آنها این مکان را برای زندگی انتخاب می کنند و زمانی که حاکمان وقت ایران متوجه می شوند از آنها پرسیده می شود که چه کسانی هستند که آنها خود را به عنوان «دوست ایران» معرفی کرده که در نهایت مخفف آن را دوسیران می نامند.
اهالی این روستا با گویشهای خاصی که نزدیک به دوره پهلوی است صحبت می کنند، ادامه داد: بناها، طاقها و گچبریهایی به نام «چار صفه» در این روستا وجود دارد که به نظر می رسد مربوط به دوره ساسانیان و تزئینات آن مربوط به دوره اسلامی است.
عباسپور با بیان اینکه این روستای تاریخی بکر باقی مانده اظهار داشت: در این راستا می توان از آن به عنوان روستای هدف گردشگری در استان فارس استفاده و از ظرفیتهای آن استفاده شود و برای جذب گردشگر به این روستا اقدام کرد.
وی با بیان اینکه بنای چارصفه ها دارای ارزش منحصر به فردی است، بیان کرد: این بناها نیز به دلیل عدم حفاظت درست به زباله دانی تبدیل شده و در آستانه تخریب قرار گرفته اند.
وی گفت: با توجه به رطوبتهای موجود در هوا گچ بریهای نفیسی که در چارصفه ها وجود دارد از بین می رود که باید در این رابطه نیز هرچه سریعتر تدابیر لازم اتخاذ شود.
این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه مجموعه این مشکلات دست به دست هم داده که زنگ خطر برای روستای دوسیران به صدا درآید، گفت: در این روستا یک غار شاه نشین وجود دارد که در دهانه غار نشانه هایی از ساخته دست به چشم می خورد که نمی توان گفت که قدمت این غار به چه دوره ای برمی گردد.
وی گفت: همچنین در روستای بکر دوسیران چند آب انبار تاریخی و خانه های سنگی وجود دارد که می توانند به عنوان جاذبه های گردشگری مدنظر قرار گیرند و از این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استفاده کرد.
خبرگزاری مهر تاکید کرد: باید اقدامات حفاظتی از بناهای تاریخی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، علاوه بر این بحث کاوش و باستان شناسی در روستای دوسیران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری بحث کاوش و باستان شناسی در روستای دوسیران احساس می شود و هرچه سریعتر باید در این رابطه اقدام کرد.
در این رهگذر میراث فرهنگی شرایط را برای حضور سرمایه گذار آماده کرده تا روستای دوسیران از حالت بکر خارج شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: روستای دوسیران یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب می شود که همچنان بکر باقی مانده است.
محمد رضا معینی افزود: برای رسیدن به اهداف خود به منظور جذب گردشگر در این روستا باید سرمایه گذار وارد شود و با ارائه طرح های سرمایه گذاری مورد حمایت دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.
 این روستا علاوه بر اینکه یک روستای تاریخی است، دارای جاذبه های طبیعی متعددی است که به عنوان مثال می توان عنوان کرد که این روستا بزرگترین روستایی در استان است که برداشت انجیر به صورت ارگانیک در آن انجام می شود.
 معماری روستای دوسیران مربوط به دوره اسلامی است و یکی از جاذبه های روستا نیز بدین خاطر است که بر روی یک سفره سنگی قرار گرفته است.
دوسیران یکی از شاهکارهای معماری در ساخت و ساز محسوب می شود، افزود: طی مدت اخیر اقداماتی با همکاری بنیاد مسکن صورت گرفته به گونه ای که اکثر کوچه های روستا سنک فرش شده است.
 علاوه بر این
چهار صفه تاریخی نیز در روستا قرار دارد که تزئینات گچ بری مربوط به دوره ایلخانی دارد.
 با چنین فضاهایی که در روستا وجود دارد می توان گفت که یک سایت موزه ای در این منطقه ایجاد شده است.
 در این راستا لازم است با سرمایه گذاری های لازم شرایط را برای حضور گردشگر ایجاد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پتانسیلهای طبیعی و تاریخی متعددی که در این روستا وجود دارد از آن به عنوان یک منطقه هدف گردشگری ساخته است، اما باید با برنامه ریزی لازم شرایط را برای حضور سرمایه گذار و جذب گردشگر فراهم کرد.

نگاهی به مشاهیر ادبی دوسیران

دوسیران دارای مردمی فرهگ ور و علاقه مند به ادب و هنر می باشند . نگاهی به تاریخ گذشته دوسیران انسان های فرهیخته ای را به ما معرفی می کند که ذکر نام آنها می تواند نمایانگر فرهنگ و ادبیات عمیق مردم خطه باشد

شادروان کل مهد از مشاهیر مذهبی و ادبی دوسیران بوده است . چند بیتی منتسب به  ایشان در زیارت مرقد مولا علی (ع) در نجف اشرف به شرح زیر است:

آمدم بر درگهت از دور دور      

                چشمم از هجر عزیزان کور کور

دل بریدم زین بلاد ناکسان       

              این بلاد پر ز جور و زور زور

ره نمایان کردم و بی ره شدند    

             شد تهی آیینشان از نور نور

شهد بودم در دهن، لیک از حسد  

            شهد را کردند به کامم، شور شور

عاجز و نالان! گدایم بر درت        

             بوترابا من نخواهم حور حور

شاکر ی نامم نهادی رأفتی       

             آرزویم قعر گور است، گور گور

مشهدی مصطفی زندی از دیگر ادبای دوسیران بوده است او مکتب خانه داشته و جمع کثیری از با سوادان قدیمی دوسیران نزد ایشان تلمذ کرده اند.

قسمتی از شعر بلند ایشان که نمایانگر اوضاع فرهنگی ، اجتماعی زمان خودش (قبل از انقلاب)می باشد در زیر آمده است.

     مگر این کشور زیبا نه از آثار ساسانی است   

    چرا ایرانی اکنون فاقد اوصاف انسانی است

    چرا از دین نبود رسمی و از فرهنک ها اسمی؟

   چرا از آدمی جسمی و آنهم هیکلی جانی است

   چرا امراض شوم و مهلک وحشت فزا هر دم   

  بلای جان اهوازی و دزفولی و کرمانی است

   چرا آن زارع بذبخت از بی دانشی دائم    

   فرو در منجلاب زندگی پست حیوانی است

      چرا دوشیزگان ما بجای کسب علم و دین     

    بفکر رقص و آواز و خیال زشت شیطانی است

   چرا عصمت به این مفتی رود از دست هر دختر   

    بهای عفت و عصمت چرا ارزان و مجانی است

     چرا این نوجوانان جای تکمیل دروس خود       

    برای (جمع) احزاب اجانب در سخنرانی است

    چرا از خاک این کشور نهال مرگ می روید  

  چرا ایران اسیر دست چنگال بریتانی است

از دیگر فرهگ وران اهل شعر و شاعری می توان از مشهدی اسد ساسانی ، مشهدی غلامرضا علیزاده ، مشهدی اسماعیل شریف زاده نامبرد .

قسمتی از آتار نامبرگان متعاقبا منتشر می شود.

 
 
فامیل ها و طوایف دوسیران
 

  طوایف و فامیل های دوسیران به ترتیب حروف الفبا : 

  برگ نفتی - حاج حسین زار - ربیع  - شحنه - عبدالکریمی - محمدشفیع زار- محمدعلی زار - ملا (حسین زاده) - ملا (شریف زاده) 
اسامی برخی بزرگان صد ساله اخیر روستای دوسیران به ترتیب حروف الفبا

 
 
 
 
 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی