کوهمره نودان

همه چیز در باره کوهمره نودان

کوهمره نودان

همه چیز در باره کوهمره نودان

کوهمره نودان

سلام
این وبسایت جهت حفظ واشاعه آثار معنوی وسرمایه های انسانی ، کمک به حفظ آداب ، رسوم و فرهنگ اهالی بخش کوهمره ، همچنین معرفی اجمالی منطقه کوهمره نودان طراحی شده است. اطلاعات مختلف و متنوعی از روستاهای بخش بصورت جداگانه آورده شده است . اطلاعات وبلاگ از طریق مردم روستاها و فرهنگیان ارجمند بدست آمده است و می تواند منبع مناسبی جهت مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی باشد.
لطفا مطالب خود را به آدرس qh.sharif@gmail.com ارسال نمایید.
با تشکر فراوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

   معرفی اجمالی  روستاهای دهستان دشت برم :


  گرگنا  -  عبدویی - کلانی - تل نادر - تنگ زرد  - دشت برم - پرک - وارَک -  بورنجان  - دردانه

  *******

کلانی   kalaani

    روستای کلانی در حد فاصل بین عبدویی و دشت برم ودر نزدیکی جاده جدید کازرون به شیراز واقع شده است . از روستاهای     پرجمعیت و معروف کوهمره می باشد .کلانی بزرگترین روستای دهستان دشت برم است .شاید یکی از معتبرترین پدیده هایی که دلیل  برقدمت این روستا باشد ، وجود" سرو کلانی" است. این سرو بلند قامت و کهنسال پس از سرو معروف «ابرکوه» کهنسال ترین سرو شناخته شده در ایران است. سالخوردگان روستا از روی حدس و گمان سن این سرو را بیش از ۵۰۰ سال تخمین می زنند. مناطق و طبیعت اطراف این سرو بلند نیز از جمله مناطق دیدنی این شهرستان محسوب می شود.

قله چنگ نیز در نزدیکی کلانی است.در حوالی قله چگ چاه معروفی است به نام " چاه برفی" . چاه برفی که عمق آن حدود 10 متر و عرض آن 2متر است ،به جهت انباشت و ذخیره کردن برف حفر شده بود . یکی از منابع استفاده برف ویخ شهر کازرون نیز همین چاه برفی بوده است. ماندگاری یخ و برف در این چاه حتی در گرمای تابستان حاکی از این است که منطقه سردسیری بوده است.    

 چاه برفی 
    روستای کلانی شمال شرقی کازرون در میان رشته کوه هایی قرار گرفته است که قله یکی از آنها «چنگ» نام دارد که تقریباً در ۷ کیلومتری روستای کلانی است. در نزدیکی قله چنگ، چاهی به عرض ۲ تا ۳ متر و عمق ۱۰ تا ۱۲متر وجود دارد که به جهت انبار کردن و ذخیره کردن برف در آن به «چاه برفی» مشهور شده است. شکل طبیعی چاه طوری است که کمتر در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد و این مکان تقریباً در چنین محیطی که اشعه تابناک آفتاب همه جا را می گیرد استثناست. این ویژگی موجب شده که برف زمستانی انبار شده در داخل چاه، تا اواخر شهریور ماه و در بعضی سال ها تا آخر سال باقی بماند
    رفتن به محل چاه برفی از طریق روستای عبدویی با پای پیاده ۲ ساعت به طول می انجامد تا قبل از رایج شدن یخچال در منازل، چاه مذکور مهم ترین منبع تأمین برف و یخ کازرون بوده است.

در کلانی انسانهای مومن، قوی، شجاع ،  سخت کوش زنگی می کنند . مردم کلانی در دفاع مقدس با تقدیم 17 شهید دین خود را به انقلاب و میهن اسلامی ادا کرده اند . اسامی شهدای گرانقدر در بخش معرفی شهدای کوهمره نودان آمده است.

فامیل های ساکن در کلانی عبارتند از:

۱-شکرائی٬ ۲-جوکار٬ ۳-دهقان٬ ۴-دهقانپور٬ ۵-محمدی٬ ۶-میرشکاری٬ ۷-عوضی٬ ۸-خورشیدی٬ ۹-کلانی٬ ۱۰-باقری٬ ۱۱-میرشکاری٬ ۱۲-درویش پور٬ ۱۳-غلامی٬ ۱۴-محرمی٬ ۱۵-صالحی٬ ۱۶-رنجبر٬ ۱۷-ابراهیمی٬ ۱۸-سیمی٬ ۱۹-منصور مقدم٬ ۲۰-زحمتکش٬ ۲۱-سلمانی٬ ۲۲-آزادنیا٬ ۲۳-چراغی٬ ۲۴-رضائی٬ ۲۵-جعفری٬ ۲۶-شیری٬ ۲۷-احمدیان٬ ۲۸-موسوی٬ ۲۹-کیهان نژاد٬ ۳۰شهبازی٬ ۳۱-مرادی٬ ۳۲-عباسی٬ ۳۳-زمانی٬ ۳۴-فتحی٬ ۳۵-گندمکار٬ ۳۶-عبدلی٬ ۳۷-ستایشگر٬ ۳۸-روشن٬ ۳۹-حسینی٬ ۴۰-جاودانیان٬ ۴۱-اسماعیلی٬ ۴۳-کمال زاده٬ ۴۳-احمدی٬ ۴۴-جمشیدی٬ ۴۵-حسن پور٬ ۴۶-شیبانی٬ ۴۷-سمتقانی٬ ۴۸-پور رمضانی٬ ۴۹-کوهی٬ ۵۰-خورشیدپور٬ ۵۱-امیدوار٬ ۵۲-صفری٬ ۵۳-معصومی٬ ۵۴-لطفی٬ ۵۵-حیدری٬ ۵۶-پورعماد٬ ۵۷-اسماعیل پور٬ ۵۸-همراهی پور٬ ۵۹-فیاضی منش٬ ۶۰-زارع٬ ۶۱-رجبی٬ ۶۲-علیپور٬ ۶۳-خالصی پور٬ ۶۴-گندمی٬ ۶۵-عیدی زاده٬ ۶۶-درویشی٬ ۶۷-کلانی پور٬ ۶۸-شهسواری٬ ۶۹-مهربان٬ ۷۰-عبدالهی٬ ۷۱-نجفی.

در مورد کلانی سایتهایی نیز جهت معرفی بیشتر این روستا وجود دارد که می توان به سایت "کلانی ، عروس کوهستان" آقای جاودانیان اشاره کرد.


  عبدویی   abdooie

روستای عبدوئی که قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰سال دارد واز سنگهای میخی قدمت عبدوئی مشخص است .مردم این روستا همه ساله در فصول گرما به مناطق کوهستانی سفر کرده وباغها ودرختانی ازقبیل انجیر .بادام .انگور .گردو .انار .گلابی .و..........در مناطق سردسیر وکوهستانی داشتند که مایحتاج زندگی را از این طریق به دست می اوردند وهر جا آبی پیدا کردند آنجا راآباد کردند واما اسم این مناطق هم شنیدنی است از عبدوئی که به سمت کوههای شمال به راه افتادی وارد کوههای سربه فلک کشیده ای میشوی که به یکی از آنها کوه چنگ ودیگری کوهتیری  میگویند که به باغهاواهالی بین این دو کوه دره می گویندوبهترین باغ متعلق به آقای نظر نوروزی می باشد  بعد از دره به منطقه پای آب (پیو)میرسیم بعد از ان به کمسوز وبعد به ساقی ودرآخر به سرحد میرسیم که در قبله دشت ارژن واقع شده است.

وبلاگ عبدویی 2000ساله با زحمات آقای رمضانی می تواند اطلاعات بیشتری را به کار بران عزیز ارائه نماید.

  تنگ زرد:      tang zard

این آبادی کوچک که بین دست برم و پرک واقع گردیده از پانزده خانوار هم کمتر هستند که به شغل دامداری و کشاورزی می پردازند.علت کمی خانوارها مهاجرت به شیراز و دیگر شهرها می باشد.

گرگنا،تنگ زرد،بورنجان،پرک

  

روستای گرگنا: gorganaa

  روستای گرگنا (مهدیه) در 30 کیلومتری شهر کازرون واقع در منطقه دشت برم حدفاصل بین روستاهای گاوکشک و عبدویی واقع شده  است  موقعیت مکانی گرگنا (مهدیه) در منطقه ای مشجر میان جنگل های بلوط واقع است.

 منازل مسکونی بر فراز دو تپه که به وسیله ی دره ای از هم مجزا می شوند قرار دارند که در فصل بهار از طراوت و زیبایی خاصی برخوردار  است.واژه گرگنا برگرفته از نام گلی است که در کوه های اطراف آن میروید.این گل که در ادبیات، لاله واژگون, گل اشک و گل نگین نامیده    میشود در بین مردم منطقه به گل گینه معروف است که در لفظ عامیانه به آن "گل گنه" می گویند و گرگنا برگرفته از همین نام عامیانه   می باشد.نام روستا همزمان با انقلاب اسلامی ایران از گرگنا به "مهدیه" تغییر یافت. برگرفته از gorgana.blog.ir «گرگنا

 

روستای بورنجان:   borenjaan

این روستا در جاده جدید کازرون به شیراز 5کیلومتری تونل ها واقع شده است

شغل عمده اهالی این روستا باغداری (انار٬ بادام٬ گردو٬ انگور) و قسمتی کشاورزی است٬ بورنجان دارای چهارده چشمه می باشد به همین جهت وسعت باغستان زیاد است٬ باغستان در شرق روستا واقع گشه و با آب و هوائی در زمستان سرد و در تابستان معتدل و خوش است.

یکی از محصولات بورنجان که معروف و مرغوب بود و به روستاهای همجوار بفروش می رسید پیاز بود که اکنون بعلت خشکسالی تولید نمی شود.

بورنجان که راه جدید کازرون٬ شیراز از وسط آن می گذرد و به دلیل کوهستانی بودن شش تونل در آن ساخته شده است ،روستای بورنجان بواسطه مهاجرت از صدو پنجاه خانوار به نود خانوار تقلیل یافته است

روستای پرک:  parak

دهکده کوچکی در همسایگی وارک و تنگ زرد با جمعیتی در حدود بیست خانوار که به شغل باغداری و دامداری اشتغال دارند.

سابقه تاریخی آنها خیلی کمتر از همسایه شرقی آنها (وارک)‌است.

روستای دشت برم:  dasht barm

بنای این روستا در سال ۱۳۳۹ گذاشته شده است٬ اهالی آن از روستای کلانی به آنجا نقل مکان نموده اند٬ چون فاصله زیادی با کلانی ندارد می شود نام آن را نیز کلانی دوم گذاشت.

این روستا هم اکنون دارای یکصد و ده خانوار است که شامل فامیلهای رضائی٬ کوهگرد٬ رنجبر٬ حیدری٬ کلانی٬ احمدی٬ چراغی٬ فیروز زاده٬ صغری و حبیبی می باشند.

   نقشه کلی کوهمره نودان - دهستان دشت برم